Tårta

Igår bakade jag en Monchou taart (översättning Monchou tårta), det var tydligen något typiskt holländskt. Om jag ska beskriva den i kort och gott så blir det ungefär en cheesecake med körsbärsöverdrag.
Resultat: läskigt god.
Jag blir allt mer stolt över mig själv och min mattlagning slash bakning. Den här tårtan gjorde jag på ungefär 40 minuter vilket inkluderar även shoppingen för ingredienserna.

Ingredienser:
  • 1 paket digestivekex original
  • 175 gram smör
  • 125 gram socker
  • 100 gram monchou (fransk ost)
  • 0,25 liter grädde
  • 1 påse klopvast (har seriöst ingen aning om vad det heter på svenska eller vad det ens är för något)
  • 1 påse vaniljsocker (aaah i holland köper man påsar så det blir väl ungefär 2-3msk vaniljsocker i svenska mått)
  • 1 burk körsbär (pajfyllning, har ingen aning om det gär att köpa i sverige men jag köpte på konservburk av märker HAK)

    Hur det gick till...
    Botten:
    Jag mixade digestivekexen med en stavmixer, smälte smöret och blandade ned det tillsammans med kaksmulorna. Sedan tog jag en form med avtagbar kant och satte fast bakplåtspapper i botten, eller hur man kan beskriva. Ni som bakar ofta förstår vad jag menar. Jag hällde i degen i botten på formen och tog hjälp med en sked för att platta ut så det  blev jämnt och fint i botten på formen.
    Fyllning: Jag blandade socker tillsammans med monchoun. Här stod det tydligt i mitt recept att man inte fick använda sig utav någon mixer utan enbart använda sina egna händer. Jag knådade ihop sockret och monchoun så det blev jämt och fint och tog även hjälp av en sked i slutet för osten är extremt klibbig.
    I en annan bunke hällde jag i grädde, vaniljsocker och klopvast (frågetecken?) och vispade tills det blev fluffigt. Sedan hällde jag över den smeten på monchoukrämen och blandade med sked tills det blev jämnt och fint.
    Nu var det bara att kleta över det på botten av pajen och sedan klutta på körsbären/krämen. In i kylen i ca 3 h. Färdig att servera! Om man inte gillar körsbär så finns det även här att köpa samma kräm fast med jordgubbar. Om ni bakar hemma i Sverige har jag ingen aning om vad man kan köpa, men ni hittar säkert på något. Även om det inte finns någon sådan kräm att köpa med frukt i så kan man ju kanske göra egen eller köpa frysta bär och lägga över, då blir ju inte heller tårtan så extremt söt.
  • Hur enkelt som helst!

    Tror ni den var god eller!?


    Kommentarer
    Postat av: Astrid

    Jag brukar använda mig utav pepparkakor istället för digestivekex,sen philadelphiaost naturell istället för monchou (pga att det inte går att köpa i Sverige, tyvärr).Och hos Willy´s finns burkar körsbär och körsbärsås att köpa. På det viset fixar jag min monchoutårta och den tar slut på en gång och alla älskar den!

    2014-04-20 @ 22:19:36

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0