En natt och en dag

Somsagt var Sofie och jag iväg till Amsterdam i fredags kväll till lördag eftermiddag och hälsade på Sofies storasyster Lotje. Vårat främsta uppdrag var att på lördagen besöka Body Worlds, en utställning om kroppen och plastination av den. Vet inte hur jag ska förklara det när jag inte är särskilt intresserad själv och vet egentligen inte hur det går till men på något sätt så har de bevarat riktiga människokroppar i syror och skärt upp alla delar var för sig och sedan satt ihop dem igen. Det fanns även riktiga lungor där vilket var äckligt att se hur en rökares lungor ser ut och hur en icke-rökares lungor ser ut. En häst hade plastinerats t ex och det fanns en avdelning där de hade plastinerat embryon, foster och bebisar. Det var det jag tyckte mest om av hela exhibitionen. Var även foster från olika veckor som hade plastinerats. Sorgligt egentligen. Låter lite obehagligt att gå omkring bland döda men riktiga människor som har blivit uppskurna, plastinerade och ihopsatta igen för oss andra att kolla på av någon konstig anledning. Har dock inga bilder från utställningen, man fick inte ha med sig kamera. Jag har egentligen inga kommentarer om den här typ av utställning, är inte min grej tror jag. Är inte fascinerad över huvudtaget och det hade faktiskt inte spelat någon roll ifall alla människor, lungor, hjärtan, muskler, magar (you name it) hade varit gjorda av plast.

However... Back to Amsterdam! Vi åkte alltså på fredagskvällen och kom fram runt 22 tiden till Sofies syster som bor mitt i centrum inte alls långt från central stationen. Vi bestämde oss för att gå ut och känna Amsterdams energi och det fick vi framförallt göra i De Wallen, mer känd som Red Light district. Alltså, om jag ska vara ärlig så måste jag erkänna att jag faktiskt gillar Red light. Är verkligen fascinerad av att det fortfarande är precis som det var på 1600-1700 talet. Okej, inte riktigt precis, men samma idé. Jag har den inställningen att jag mer ser det som ett museum än som en pågående kvinnohandelsindustri. Det får ni ta som ni vill men jag tycker att det är spännande och intressant att se hur alla tjejer/kvinnor står där i fönsterna och säljer sig själva. Eftersom jag själv inte är någon äcklig snuskgubbe eller sjuk i huvudet och köper sex så har jag ingenting emot att ta en promenad i Red light igen vid ett senare tillfälle. Men jag kan även tillägga här för att ni inte ska tro att jag är helt pantad att jag absolut inte stödjer prostitution, slavhandel, sexhandel, barnhandel och dylikt. Det finns säkert många av de unga tjejer som står där i fönsterna som trodde att de skulle få ett jobb här i Nederländerna när någon agent tog med dem och sen hamnade dem på en av de mest kända gatorna i världen, som prostituerade. DET är hemskt! Vill även tillägga att atmosfären var lite obehaglig, riktigt skumma typer hänger omkring där men också en hel del turister som bara vill se av ren nyfikenhet, typ jag.

Vi gick vidare till en nyare del av Amsterdam som jag nu inte minns namnet på men som var helt utanför gamla staden och där stannade vi i en bar som låg precis vid vattnet och drack några öl. det vart en lugn kväll med massor av spännande storstadsintryck. Efter det gick vi vidare till en hemmafest hos en av Lotjes bekanta men Sofie och jag var trötta så vi gick hem för att sova.
Dagen efter så hyrde vi cyklar och cyklade runt för att se Amsterdam. Jag rekommenderar verkligen att hyra cykel till alla ni som kommer att åka till Amsterdam någongång. Det är helt klat det bästa transportmedlet i den staden, man får se mer utav staden helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Josefine

Härliga bilder! Nästa gång blir det ett besök i amsterdam tror ja :)

2012-04-02 @ 18:51:53
URL: http://morotenochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0