Toves Daimtårta!

Var ledig hela fredagen från jobbet och hade bokat in en körlektion på morgonen och tänkte ha en trevlig eftermiddag i Nijmegen efter körlektionen, men så blev det inte. När jag kom till tågstationen så var det kaos, säkert 200 människor som var förbannade, därför att inte ett enda tåg från 08.00 till 16.00 gick. Kan ni förstå? Då tycker man ju att dem borde sätta in ersättningsbussar men nej, det hade tydligen bara gått en buss klockan 09.00.
KATASTROFI!
Det var bara att sätta sig på cykeln och cykla hem, ringa körläraren och avboka min lektion. Inga trevligheter i Nijmegen blev det heller för den delen.
Så, vad hittade jag på.
Jo, jag lagade mat och bakade. Bl a gjorde jag en hemmagjord Almondy daimtårta, ni vet den som man kan köpa färdigjord i frysboxen på ICA eller någon annan butik. Hemmagjord vart tusen ggr godare.
Här kommer mitt recept.
 
Ingredienser:
150g sötmandel
1 1/2 dl strösocker
4 äggvitor
 
Sätt ugnen på 200 grader. Låt skalet vara kvar på mandeln, det är mycket godare. Blanda mandeln och socker med en stavmixer. Vispa äggvitan till ett fluffigt skum. Blanda sedan försiktigt i socker och mandel blandningen ned i äggvitan. Smörj en avtagbarkant-form och bred ut smeten i botten. Smeten ska räcka till två omgångar. Jag hade bara en form så jag behövde göra detta två gånger men för er som har två former i samma storlek kan ju grädda två åt gången. Grädda i ugnen i ca 15 minuter, eller tills ni har fått en fin färg på kakan.
Som tur är så är det ju vinter, så jag ställde ut kakan utomhus och lät den svalna.
 
Medans kakorna står i ugnen kan ni börja röra ihop fyllningen, eller mormors hosta som den kallas.
Ingredienser:
4 äggulor
1 dl socker
50 gram smör
2 dl vispgrädde
 
Blanda alla ingredienserna i en kastrull och låt sjuda, ej kokas. Alltså, detta trodde jag aldrig skulle fungera eftersom det tog ungefär 30 minuter innan smeten blev tjock. Så vad ni än gör, ge inte upp! Det tar tid, men det fungerar. När smeten är tillräckligt tjock så måste ni låta även den kylas av tillträckligt, då blir den även ännu klibbigare. Jag lät min mormors hosta kylas av i ungefär en timme, då var den perfekt.
 
Dekoration:
Vispgrädde
Daim
Ta en av mandelbottnarna på ett fint uppläggningsfat och bre på ett lager med smörkrämen. Ta den andra mandelbotten och lägg ovanpå. Bre ytterligare ett lager med smörkräm. Dekorera med vispgrädde och daim. Eftersom det inte finns daimkulor här i Holland fick jag nöja mig med att krossa daimen för hand, det smakar precis lika bra men kanske inte ser lika fint ut som daimkulor.
 
Denna tårta är helt underbar!
Här får ni lite bilder på resultatet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0