To learn, or not to learn...

Alla som känner mig väl vet hur jag och koncentration inte alla gånger kommer överens med varann. Sen jag var liten har jag väldigt svårt att fokusera och koncentrera mig på en sak åt gången. I skolan var det värst tror jag, det gick inte för mig att hitta koncentration såsom dem flesta verkar ha så lätt för. Jag har ju alltid tyckt om att läsa och skriva och det gör jag fortfarande. Så nu har jag då ett ganska stort problem... Jag måste lära mig nederländska, inte direkt tills nästa vecka, men helst så fort som möjligt. Jag börjar känna mig lite som en outsider här. Holländare är dock väldigt positiva till att själva prata engelska och det är inte ofta jag stöter på någon som inte pratar engelska, har hänt kanske fem gånger, men eftersom jag bor i Holland nu och har börjat jobba så vill jag lära mig språket. Jag är van att bo utomlands och höra många olika språk runt omkring mig men det är första gången sen jag kom till Holland som jag faktiskt känner mig utanför ibland. Jag vill ju förstå allt och även om jag förstår vad människor pratar om så förstår jag inte allt, och då känner jag mig dum som hela tiden frågar vad som sägs. And I am not stupid!
För några veckor sedan gick jag till biblioteket och lånade en talkurs-bok för hemmastudier. I några veckor nu så har jag studerat ganska flitigt och jag lär mig mer och mer. Har ett eget rum där jag kan sitta i flera timmar utan att bli störd och det har fungerat jättebra, men så i förra veckan så började jag på mitt nya jobb och efter det kan jag inte hitta tillbaka till min nyfunna koncentration. What happened?!  De dagar som jag inte jobbar vill jag ju såklart fortsätta studera holländska, så att jag så snabbt som möjligt kan lära mig att prata och till slut hitta min plats här, känna mig hemma och inte förbli en outsider - The non dutch speaking girl in the Netherlands!
Håll tummarna för mig!


Kommentarer
Postat av: mana

Trevligt med din nya blogg :)

Klart du kommer att lära dig språket! Du är ju begåvad!

2012-02-09 @ 18:01:06
Postat av: Anonym

Härligt med en ny blogg!! :)

2012-02-11 @ 19:39:52
URL: http://morotenochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0