Inspiration

Om någon undrar vad som inspirerar mig så kan jag enkelt svara: MAT. Matlagningsprogram. Kök. Köksutrustning.
Kan aldrig få nog av maaaat! Jag älskar att laga mat och jag älskar att äta mat.
Min pojkväns familj älskar min mat och vill att jag lagar mat minst en gång i veckan. Nu senast i förra lördagen så lagade jag en kräftsoppa (fisk- och skaldjurssoppa) till allihopa, utom mig själv för jag skulle iväg till en kompis. Den här soppan har jag gjort säkert 5 gånger sedan jag kom hit till Holland, den uppskattas mycket. Rekommenderas starkt som förrätt på middagsbjudningen men inte till den som är på diet.

Mitt recept är verkligen gudomligt gott så här tänker jag ge det till er också. Det enda som är lite dumt är när jag lagar mat så lagar jag utan mått, så ni får ha lite överseende med att mina mått är ungefärliga. Man får prova sig fram helt enkelt.

Tove's kräftsoppa (ca 10 portioner)
Ingredienser:
Morötter
Purjolök
Tomatpuré
Vitt vin
Vatten
Fiskfond (Hemmagjord är helt klart bäst) 
Buljong, grönsaks
Creme fraiché
Grädde
Salt, peppar, cayennepeppar

Serveras med:
Kräftstjärtar

Garnering:
Dill
Soppkrutonger

Såhär gör ni, (såhär gör jag) på ett ungefär...
Skala och riv morötterna, hacka purjolöken i samma storlek som de rivna morötterna. Fräs tillsammans i en stor kastrull i smör, no oil in this soup! Tillsätt mjöl, så mycket som ni tror är bra, häll på en hel del vatten utblandat med fonden. Det får inte bli för mycket fiskfond, fy bubblan vad äcklig bismak det kan bli av det. Var nogrann att du hellre tar för lite av fiskfonden. Tillsätt en liten burk med tomatpuré, häll i en skvätt vitt vin, lägg i en grönsaksbuljong och låt koka upp. Häll i creme fraiche och grädde, ju mer desto krämigare och godare. Om ni bor i Sverige har ni ju även lyxen att slänga i en burk kräftost. Soppan får ej bli vattnig. Smaka av, vääääldigt viktigt. Kanske du vill ha i mera vin, salt, peppar, cayennepeppar. Mer buljong? Häll i bah! Jag gör alltid min mat på måfå. Låt soppan stå i 1-2h, alkoholsmaken från vinet måste ångas bort.

För er som gillar mer krut i soppan, tillsätt sambal oelek. I love it!!!!

Innan soppan serveras lägger du i riklig men måttlig mängd kräftstjärtar i soppskålen, häll soppan över kräftstjärtarna. Gör du på det här viset så riskerar du inte att få sega kräftstjärtar. Garnera med färsk dill och krutonger. Mums!
Har dock ingen bild på min fantastiska soppa när den är redo att serveras men det ser exakt ut som på den här bilden jag hittade på google.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0