Italiano

Vet ni vad jag gjorde förra fredagen? Jag lagade mat tillsammans med en italienare i hela fem timmar!

Han heter Marco. Han är en god vän till Jan, min pojkväns farbror. Han kommer från Italien. Han är kock och har drivit sin egna resturang någonstans i regionen Umbrien. Han har lärt sig sin matlagning igenom tre generationer av sin släkt.
Han skrattar när han ser vilka köksredskap en vanlig svensson/holländare har i sitt kök.

Så vi började fredagen med att handla varorna som vi behövde  tro det eller ej, men det var lättare än jag hade räknat med. Att handla mat tillsammans med en italienare i en matbutik i Holland kunde lika gärna ha slutat i katastrof.
Alltså, helt ärligt... Det är sämre och minde utbud i affärerna här än vad det är hemma i Sverige. Visste ni att typ den största matvarubutiken här där jag bor i Cuijk inte är mycket större än ICA Supermarket hemma i Enköping. Okej, lite större men inte särskilt mycket mer att erbjuda. Så ni kan ju tänka er för t ex mig, som också älskar att gå runt och kolla i matvarubutik, hur det måste ha vart för stackars Marco. Ba; Eeeeeehh öööööh...
Gick över förväntan bra. Vi hittade allt vi behövde till matlagningen. Stackars kille, jag hade en miljon frågor om matlagning, framförallt om italiensk mat.

På menyn:
Hemmalagad tagliatelle (Marcos gammelmormors recept) severad med tryffel
Bruschetta serverad med tomatkompott och jordärtskocktapenad med tryffel
Omelett med riven tryffel
Friterade grönsaker; lökringar, paprika, zucchini och morötter
Efterrätt: Tiramisu

Har ni någonsin stått bredvid en italienare och själv fått knådat degen som ska bli pasta till kvällsmiddagen? Det går inte att beskriva hur fantastiskt gott det var med färsk pasta. Jag har aldrig ätit så pass färsk pasta i hela mitt liv. Plus, jag har aldrig riktigt blivit "amazed" över tryffel, until now. Tror nog att det bästa är om någon som vet hur det ska serveras, tillagar det. Oh my god säger jag bara vilken fantastiskt middag vi hade.
Såhär såg det ut...

 


Kommentarer
Postat av: Marianne

Då vet jag vad du får bjuda på nästa gång du kommer hem till Svedala :)Kram

2012-05-24 @ 21:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0